2014. dec 10.

Új termék bevezetése

írta: Cégvezetés
Új termék bevezetése

Sok álmodozóval találkoztam már, akik egy külföldi nyaralás alkalmával megismerkedtek az adott ország ételeivel, italaival vagy láttak egy szolgáltatást és úgy gondolták elhozzák magukkal és idehaza megvalósítják az üzleti ötletet. Nincs is ezzel semmi gond, csak előtte egy kis munka lenne ezzel az ötlettel. A mai példánk legyen egy üdítőital termék.

  1.       Fel kell mérni az igényeket

Akár egy kérdőívet is létre lehet hozni, amit online és offline is kitöltethetünk. Kérlek, ne csak azoknak küldjétek ki, akikkel együtt szoktatok járni nyaralni, síelni az adott országba és például nekik is az a kedvenc italuk. A kérdőív térjen ki a termékcsoport általános fogyasztási, felhasználási körülményeire. A legvégén kérdezzünk csak rá a konkrét termékkel kapcsolatos véleményükre. A legjobb, ha eldöntendő és pontozós kérdésekből állítjuk fel a kérdőívünket. Amennyiben van rá mód, személyes megkérdezésnél kifejezetten javaslom, adjunk egy termékmintát is. Az itt összegyűjtött információkat a későbbi termékkommunikációnkban is felhasználhatjuk majd.

  1.       Konkurencia elemzés

A versenytársak helyzete a piacon nagyon sok fontos információval bírhat a termékünk bevezetése során. A konkurencia elemzést nem csak cégprofilnál érdemes elvégezni,hanem akár termékcsoportnál vagy egy-egy termékre vonatkoztatva is. Hol kapható? Milyen áron? Miben hasonlítanak a mi termékünkhöz, miben mások? Akár vehetünk mindegyikből és kielemezhetjük a csomagolását, összetételét illetve maradva az ital példánál végezhetünk úgynevezett vaktesztelést is. Amikor többen végigkóstoljuk az összes terméket a kategóriában, úgy, hogy a kóstolás alatt nem tudjuk melyik terméket, márkát kóstoljuk éppen. Itt pontozni lehet a szín, íz, illat, állag, összbenyomást és a végén a pontokat összeadva lesz egy rangsor. Ezt érdemes több emberrel egyszerre elvégeztetni, hogy releváns legyen a felmérés. Az is fontos, hogy a kóstolok, ne csak szakemberek legyenek. Egy átlag vásárlónak mindig más az ízlése, mint az adott szakterületen dolgozóknak.  

  1.       Kereskedelmi és marketing stratégia

Nem csak egy működő vállalkozásnak van szüksége üzleti tervre. Egy új termék bevezetésénél sem árt tudni milyen lépésekből fog összeállni a termék bevezetése a piacra. A stratégiában szerepelnie kell a kereskedelemnek és a marketingnek is. Meg kell választanunk az értékesítési csatornákat, pozícionálni kell a terméket a konkurensekhez képest. Fel kell állítanunk hozzá egy működőképes üzleti modellt. Online vagy offline vonalon értékesítjük inkább, vagy mindekét területen megjelenünk. Kiskereskedőket vagy nagykereskedőket szolgálunk ki, vagy mi magunk értékesítjük azt.

A marketing stratégiában pedig ki kell térni a termék bevezetésének módjára. Tudnunk kell, hogyan szólítjuk meg a leendő vásárlóinkat. Hogyan és milyen felületen kommunikálunk, hirdetünk. Rendezünk-e kóstoltatásokat, milyen típusú akciókat szervezünk. Mi lesz a termék, márka üzenete a vásárlók felé.

  1.       Árképzés

Ezután jön a neheze, az árképzés. Van, aki azt vallja, hogy azt kell megnézni egy terméknél, szolgáltatásnál, hogy te mennyit szeretnél rajta keresni. Ennek megvan az a buktatója, hogy jól eséllyel túl magasra árazod a terméket és így eladhatatlanná válik a piacon. Az is előfordulhat, hogy megelégszel kisebb látszólagos nyereséggel is, de így esetlegesen nem lesz fedezet néhány költségedre.

Van, aki azt vallja, hogy az úgynevezett polci árból számoljunk visszafele (ÁFA, bolti árrés, akciós kedvezmény, költségek) és a piac szerinti kalkulált nyereséget alkalmazzuk. Ez azonban általában nem túl sok, mert a legtöbben az árral veszik fel a harcot a konkurensekkel szemben.  Mivel a költségek igen sokfelől jöhetnek, így arra majd még egy másik bejegyzésben külön is kitérek.

Az én javaslatom, hogy a két irányzatot gyúrjuk össze. Nagyon fontos a versenyképes ár, de egy jó termékpozicionálással többet is kereshetünk az átlagnál.

Munkára fel! Jöhetnek az új álmok, az új termékek!

Kép forrása: http://www.freepik.com

2.jpg

Szólj hozzá

marketing ötlet kereskedelem konkurencia üzleti terv