Pénzügyi terv
Nem rég panaszkodott az egyik kedves ismerősöm, hogy nem is érti a cége eredményét. Egész évben keményen dolgoztak. Egyre több vevőjük volt. Jól ment a vállalkozás, pörgött az üzlet. A végén pedig annyira futotta a bevételekből, hogy az adókat kifizették (a költségek felett) és nekik nem jutott semmi az üzlettársával. Se bér, se osztalék formájába. Akkor most hol hibázik a dolog?
Nagyon egyszerű. Az elején. Sajnos egyértelmű, hogy mielőtt elindították a vállalkozást nem készítettek egy pénzügyi tervet. Vagy is inkább kettőt: egy pesszimistát és egy optimistát. Mert azt azért kevésbé hiszem, hogy rögtön az elején egy reális tervet lehet összehozni. Tehát igazából elindultak a vakvilágba.
Kép forrása: www.pixabay.com
Ha nagyon tanácstalan vagy, hogyan is kell összeállítani egy ilyen tervet, akkor kérd meg a könyvelődet, hogy segítsen. De egy kis odafigyeléssel neked is fog menni. Vedd sorra a költségeket: bér, járulékok, bankköltség, postaköltség, rezsi, bérleti díj, reklám, könyvelési díj, anyagköltség, adók. Gyakori hiba, hogy az adókkal nem kalkulálnak a vállalkozások. Pedig azt is ki kell fizetni, ha esik, ha fúj.
Ott van rögtön a HIPA (helyi iparűzési adó), amit a nettó forgalom anyagköltséggel csökkentett része után kell megfizetni. Tévhit, hogy a bevételt csökkentjük az összes költséggel, és ha marad valami, csak arra a részre kell adót fizetnünk.
Ha megvannak a költségek, akkor bevételt és árrés tömeget kell tervezni hozzájuk. Ha tudjuk, hogy hasonló területen mennyi az átlagos árrés tartalom, akkor mi az alá tervezzük a miénket. Nem azért, hogy olcsóbban kell adnotok a terméket, szolgáltatást, mint a konkurensek. Hanem azért, hogy kezdő vállalkozóként legyen egy kis rátartás a költségekre. Egy induló vállalkozásnál, vagy akár egy új termék, szolgáltatás bevezetésénél sok előre nem látható költség merülhet fel.
Tehát van egy költségterved, van egy árrés kalkulációd, ahhoz pedig egy forgalmi tervet illesztesz még és már látod is, mi az a pont, amit minimálisan hoznod kell, hogy fedezni tud a céged költségeit.
Ezt havi bontásban is készítsd el, de én szoktam javasolni a forgalmi terv napi szintű tervezését. Abban az esetben már sokkal konkrétabb a terv. Minden nap x forintnyi eladást kell produkálnom, ahhoz, hogy nullára érkezzek. Miért sarkallak a pesszimista tervezésre? Mert sajnos a tapasztalatom azt mondatja velem, hogy a legtöbb esetben a költségeket még így is alul, a forgalmat pedig felül tervezik a vállalkozások.
A pénzügyi terveket azonban gyakran felül kell vizsgálni. Ebben segít, ha minden hónapban követed a realizált eredményeket. Így valószínű nem ér majd meglepetés év végén. J
Remélem írásaimat olvasva találsz hasznos, érdekes vagy akár csak elgondolkodtató bejegyzést is. Ha szeretnéd még több gyakorlati tapasztalatot, akkor gyere és kövess a Facebookon is.