Megbukott a marketing
A minap olvastam egy érdekes blogbejegyzést: Marketingből megbuktunk, de még van remény címmel. Ez a cikk is csak abban erősít meg, hogy az emberek még mindig valami misztikus dolognak vélik a marketinget. Pár éve még én is így voltam ezzel. Azóta belelátva a marketing világba már nem tartom olyan nagy mumusnak.
Több mint négy éve dolgozok egy piacvezető márkánál, ahol kezdetben csak a kereskedelem tartozott hozzám. Aztán személyi változások voltak és gyorsan bele kellett tanulnom ebbe a marketinges dologba is. Kampányokat tervezek, hirdetéseket szervezek online és offline is. Címkét terveztetek, szlogeneket írok, weboldalt szerkesztek, kóstoltatást szervezek, kiállításra járunk, ajándéktárgyakat gyártatok. Még sorolhatnám, hogy mennyi mindent teszek, ami marketing. De nekem ne jöjjön egy nagygalléros marketinges se az ATL vagy BTL eszközökkel, meg a kicsavart szakszöveggel. Nem vagyok marketinges, mondjuk úgy, hogy hobbi marketinges vagyok. De ami a legfontosabb az az, hogy kereskedő vagyok, és a marketinggel segítem az értékesítést. Na, nekem ez jelenti a marketing.
Mint már másik bejegyzésembe is írtam a kereskedelem, marketing, pénzügy egymást segítve, egymásba folyva kell, hogy működjenek. Mert hol is van az az éles határ, ami elválasztja a kereskedelmet a marketingtől? Szerintem ez csak a fejekben él. Nincs ilyen határ. Maradjunk a jól bevált karácsonyi édesség példáimnál. Hogyan tudom gyártóként jobban eladni a szaloncukromat? Ha nem csak egy ízt kínálok a vásárlóknak, ha van hagyományos és új íz is a palettán. Mi is legyen az új íz? Mit keresnek a vásárlók? Van-e nemzetközi trend? Mi az, ami jó forgalmat generál a csokiknál, meg lehet azt csinálni szaloncukorból is? Milyen legyen csomagolása? Csillogó, letisztult, retro? Milyen áron kerüljön ki a polcra? Na, most ezeket a kereskedő vagy a marketinges fogja meghatározni?
Szerintem ez nem szétválasztható. Sok marketinges feladat van, amit el kell végeznünk a saját vállalkozásunkban is. Ideális persze az lenne, ha minden szakterületre külön ember lenne. De nem kell megijedni, ha nincs. Kereskedőként, cégvezetőként is lehetünk hobbi marketingesek. Nem kell félni, a termék szeretete és ismerete sok mindenen átsegít. De mint a fönti példa is mutatja igen is szükség van marketingre is. Nem felesleges és nem csak egy új hóbort.
Kép forrása: http://pixabay.com/