2014. dec 16.

Árképzés

írta: Cégvezetés
Árképzés

Az új termék bevezetése témánál ígértem, hogy az árképzésre külön is ki fogok térni. Mint már említettem általánosan két módon szokták az árakat kalkulálni a vállalkozások. Vagy egy általuk óhajtott nyereséget tesznek a termékre vagy a bolti árból visszafele számolva szerintük versenyképes árat számítanak. Nézzük melyik a jobb megoldás!

Azonban először azt kell tisztán látni, hogy mikor is kell árképzéssel foglalkozni. Az esetek nagy százalékában akkor kezdenek el kalkulálni, amikor a termék már kézzelfogható, legyártották, leszállították, eladásra várva egy raktár polcán csücsül. Na, ilyenkor már késő. Mivel az árképzés egyik fő eleme a különféle költségek, így javaslom a kontrollingban elterjed költségekhez köthető elő-, közbenső-, utókalkulációt is. Sok munkának hangzik, de megéri.

Az új termék bevezetésének egyik első lépése a piac felmérése, azaz a konkurencia elemzés. Itt már információkat tudunk gyűjteni az árakról is. Még ha a mi termékünk nem is teljes mértékben összehasonlítható, akkor is lesz egy kiinduló számunk. Az előkalkulációnak az a fő feladata, hogy a termék piacképes áron tud-e majd megjelenni. Direkt nem versenyképes árat írtam. A piacképes ár az, amiért megvásárolják a termékedet, még akkor is, ha az nem a legolcsóbb, azaz nem a legversenyképesebb ár a piacon. Nem kell mindenkinek a legolcsóbbnak lennie.

Az előkalkulációnál azonban már mindent úgy kell számításba venni, mintha a tényleges árképzést végeznénk. Az állandó költségek mellett javaslom a beruházásokat is belekalkulálni az árba, már az elején. Lehet, hogy most sokan felszisszentek, hogy akkor eladhatatlanná fog válni a termék. A beruházási költségeknél első lépésben meg kell hozni a döntés, hogy mennyi idő alatt szeretnétek, ha megtérülne. Ez sok mindentől változik, de általában 1 és 5 év között szoktak számolni vele. Tervezned kell egy kalkulált eladási mennyiséget és így meg fogod tudni határozni, hogy egy termék esetében, mekkora összeggel kell számításba venni. Amikor a beruházás megtérül, akkor ez egy plusz nyereség lesz, amit érdemes majd akkor is figyelembe venni.

Tudom sokan csak az állandó költségekkel számolnak. De ennek meg van a maga veszélye egy kezdő vagy kis vállalkozás esetében. Mert ha csak a fedezeti pont van meg (a bevételed fedezi az állandó költségeket), akkor mi fogja kitermelni a változó költséget? De akkor még nem is beszéltünk, hogy hol érte ez meg neked? Nyereség nélkül dolgozol? Ne tedd, inkább számolja előre!

A közbenső kalkulációval folyamatosan ellenőrizheted, hogy alakulnak a költségek és a piaci körülmények között, hogyan változott a termék élete. Lehet, hogy amikor elkezded értékesíteni a terméket, akkor még kis nyereségre tudsz szert tenni, de a változások következtében nőhet vagy csökkenhet is akár a margin. Mindkét esetben reagálnod kell.

Az utókalkuláció legfőképpen a gyártókat érinti. Meg kell nézni, hogy a gyártás következtében nem szaladtak-e el túlságosan a költségek. Valóban megérte-e a terméket legyártani és eladni.

A legjobb, ha egy Excel táblába követed időről időre a változásokat. Ott csak egyszer kell megalkotni a táblázatot és utána csak mindig frissíteni kell az adatokat. De már akkor is lépéselőnybe vagy, ha egy füzetbe vezeted az árkalkulációidat. Hidd el, sokkal hatékonyabb leszel, és így biztosan nem marad ki semmi az árazás során.

Látjátok, így kapcsolódik össze a pénzügy és a kereskedelem. :) Hasznos munkát kívánok!

Remélem írásaimat olvasva találsz hasznos, érdekes vagy akár csak elgondolkodtató bejegyzést is. Ha szeretnéd követni a blogbejegyzéseimet a Facebookon, akkor azt itt megteheted.

Kép forrása: Freerangestock I Ien L

photo_23587_20130223.jpg

Szólj hozzá

kereskedelem pénzügy cégvezetés árkápzés