2014. dec 01.

Cégvezetők, avagy a XXI. század polihisztorai

írta: Cégvezetés
Cégvezetők, avagy a XXI. század polihisztorai

Ott hagytuk abba legutóbb, hogy kereskedni, üzletet kötni azért nem mindenki tud, mármint szerény véleményem szerint. Nem árt oda jó nagyadag tanulás és tapasztalat sem. Ma arról szeretnék írni, milyenek is a mai kor cégvezetői. A laikus emberek sokszor úgy gondolnak a cégvezetőkre, mint egy mindenhatóra, aki valahol a felhők felett ül és nézi alant a sok szorgos hangyát. Talán túl festőire sikerült a kép, de az elképzelés igen messze áll az igazságtól.

A mai cégvezetők valóban kicsit mások. Ma már nem elég a pénz vagy a jó szerencse egy cég elvezetéséhez. Sajnos ki kell ábrándítanom azokat is, akik azt gondolják, hogy jók valamiben és az is elég egy cég irányításához. Sokan belevágnak életük nagy vállalkozásába, mert van egy remek ötletük, vagy értenek valami szakmához kiválóan. Szokták mondani, hogy a lendület és a tehetetlenség egy ideig viszi előre a céget, azonban ez általában nem sokáig tart ki. Mire is gondolok?

Tegyük fel, hogy valaki remek kézműves. Vállalkozásba kezd, hiszen egyedi termékeket tud készíteni, amire szerinte van is kereslet a piacon. Nagy hévvel neki indul. Készíti a termékeket és próbálja eladni. A siker csak nem akar jönni. Ekkor rákapcsol. Még többet dolgozik, még több tőkét forgat be, de az áttörés nem történik meg. Ekkor sokan elkezdenek elméleteket gyártani: itthon nem lehet vállalkozni, nincs is fizetőképes kereslet, a multik mindent bekebeleznek, és még sorolhatnám a végtelenségig az agyafúrtabbnál agyafúrtabb kifogásokat. De mi is történt a valóságban?

Egy apró dologról feledkezett meg cégvezető barátunk. Mégpedig arról, hogy egy cégvezetőnek nem árt kicsit polihisztornak lenni. Mert a kézművesünknek nem árt érteni a kereskedelemhez, a marketinghez és az ügyvitelhez sem. Azon belül is például az árképzéshez, mert ugye az ár az nem arról szól csupán, hogy mennyit is szeretnék érte kapni. Vagy meg kell találni a legmegfelelőbb értékesítési csatornát, ami lehet a kézműves vásárok egyike vagy egy nagykereskedő ellátása, de akár online is történhet. Reklámozni kellene, de hol, mikor és hogyan? Nem látjuk a költségek végét, vagy nem tudjuk mennyi portékát kell eladnunk ahhoz, nyereségesek legyünk. Ezek mind –és még számtalan kis mozzanat-, ami ahhoz kell, hogy valaki sikeres vállalkozó, cégvezető legyen. Sőt ha már nem csak 1 fős a vállalkozás, akkor ott a humán is. Tehát szerintem akkor jó egy cégvezető, ha valamilyen szinten ért a kereskedelemhez, marketinghez, ügyvitelhez és a humánhoz is. Ez a négyes, ami segít induló vállalkozásból jól menő vállalkozássá előlépned.  Rossz hírem van, ha ezzel nem értesz egyet, akkor sok jól képzet szakembert kell megfizetned. De választhatod a másik utat is; megtanulod.

Kép forrás:  http://www.freedigitalphotos.net/

ID-10040246.jpg

Szólj hozzá

marketing kereskedelem pénzügy humán cégvezetés