2015 Üzleti tervezés
Sok helyről hallani, hogy itt a tervkészítések ideje. Van, aki az év utolsó napjait, mások pedig az újév első napjait szánják erre. De a legjobb az, ha ezt az év utolsó negyedévére teszed és nem csak pár napot vagy akár pár órát szánsz az elkészítésére. Mert az üzleti terv nem csak egy elképzelés, vagy nem csak egy számhalmaz. Hanem az elképzelések mellé rendelt számhalmaz. Mindkét része nagyon fontos. Egyik sem működik a másik nélkül. Van egy elképzelésem, hogy mit fogok tenni a jobb eladásokért. Azonban nem teszem mellé a számokat. Akkor honnan fogom tudni mi volt a kiindulás és mi volt, amit elértem? Sehonnan. Az ilyen üzleti terv nem is ér semmit.
Sokan azt gondolják, hogy az üzleti tervezés időpocsékolás, mások pedig azt, hogy elég csak a sarok számokat leírni: forgalom, árrés, költségek. Az utóbbi már egy kis lépés afelé, hogy üzleti tervet készítsünk, és azzal segítsük sikerre a cégünket.
Dolgoztam olyan piacvezető terméket forgalmazó cégnél,akik azt mondták: „ A tervezés fölösleges munka, úgy is annyi lesz a vége a forgalomnak amennyi.” Nem árulok el nagy titkot, de ez a cég évről évre vesztett piaci pozíciójából és természetesen nem értették hol a hiba. Mivel nekem nem hitték el, hogy a tervezés a lelke mindennek újabb és újabb külső tanácsadókat kértek fel, hogy mondják meg hol a gond. A válasz mindig az volt, hogy a tervezés hiánya a gond forrása. De mivel a tulajdonos a tervezést még mindig nem tartotta szükségesnek, így az eredmények továbbra sem javultak, sőt a tanácsadók költségei emelkedtek csak.
Üzleti terv nélkül ne kezdj bele a következő évbe. A versenytársaid már rég elkészítették a saját tervüket. Ők már közelebb kerültek a céljukhoz. Egy lépéssel előtted járnak.
Azonban nem szabad elfelejteni, hogy: „Egy jó üzleti terv pontosan annyit ér, amennyit megvalósítunk belőle.” Tehát ne feled magadnak készíted és ez az egyik legfontosabb dolog, ami segít téged abban, hogy céged nyereséges, sikeres legyen!
Az üzleti tervkészítésénél törekedni kell rá, hogy ne elérhetetlenek legyenek a célok, mert akkor az ember tudja, hogy „úgyse” tudja megvalósítani. De ne is tegyük túl alacsonyra a lécet, amit helyből át tudunk ugrani. Kihívás legyen. Egy olyan cél legyen, amiért mindenki a cégnél tud tenni valamit.
Amennyiben vannak alkalmazottak is a cégben, akkor érdemes velük is leülni és bevonni őket a tervezésbe. Érezzék sajátjuknak azt. Sokkal jobban fognak év közben teljesíteni, ha ők is részesei voltak a célok meghatározásában.
De mit is tartalmazzon a terved? Ne csak számokat. Itt talán még fontosabb a különböző területek szinergiája. A kereskedelem, marketing, pénzügy és a humán is legyen része a tervednek. Minden területnek fejlődnie kell, hogy a cég előre jusson. Az nem lehet, hogy mindent a kereskedelemnek rendelsz alá, csak azzal foglalkozol. Mert a marketingnek meg kell mutatni, hogy hogyan. A pénzügynek, hogy miből. A humánnál pedig ne feled kellenek azok is, akik megvalósítják az álmaidat!
TERVEZÉSRE FEL!
Kép forrása: http://www.freedigitalphotos.net/